söndag 15 april 2007

Dags att fundera

Efter detta sommarväder är det inte lätt att återvända till skoltankar igen.
Men frågorna är intressanta.
Var står vi på vår skola idag?
En vanlig två/treparallellig skola med en liten dagisavdelning. Personal som har både äldre och nyare utbildning. Använder vi de nyare lärarnas nyare utbildning? Nej. Går det? Det har jag funderat mycket på. Måste klasserna se ut som de gör? Frihet att byta med varandra har vi alltid haft och gjort ibland, men mindre nuförtiden än tidigare. Varför?
Jag tror att vi måste vakna upp och inse att dagens barn/elever inte passar in i vår "gamla" skolorganisation, men i väntan på att "någon annan" ska hjälpa oss sliter vi vidare med elever som på olika sätt visar att de vill arbeta annorlunda. Men hur vet nog ingen.
Framtid
Kan datorena ge oss möjligheter att arbeta mer individuellt med vissa saker för att samlas igen i grupp mer sällan? Måste alla elever vara i skolans lokaler och arbeta varje dag? Om de som behöver mer hjälp är i skolan kanske några studiemotiverade göra sina uppgifter hemma tex.
Kan vi ha fler åldersintegrerade grupper i vissa ämnen? Jag tror det.
Det vi måste vara rädda om är däremot elevernas trygghet. Vi får inte gruppera oss till splittrade elever som inte vet var de hör hemma. Tekniken löser inte allt!

Inga kommentarer: